Prijzen Japanse luxehotels sterk gedaald


Reizigers die altijd al een bezoek hebben willen brengen aan Japan doen er goed aan de daad nu bij het woord te voegen. De prijzen in Japanse luxehotels zijn aanzienlijk gedaald in de periode na de tsunami. Dat blijkt uit onderzoek van boekingssite Hotels.com. De tarieven van vijfsterrenhotels in Tokio zijn momenteel rond de 50 procent lager dan gebruikelijk.

Kortingen
De bezettingsgraad van Japanse hotels herstelt traag in de periode na de tsunami. Hoteliers proberen gasten aan te trekken met hoge kortingen. “De toestroom van reizigers vanuit Azië trekt geleidelijk aan, maar de vraag vanuit Europa en Amerika blijft achter,” zegt Peter Yoshihara van Hotels.com.
In 2010 behoorde Tokio nog tot de twintig meest populaire stedenbestemmingen, zo blijkt uit de Hotels.com Hotel Price Index. Yoshihara verwacht dat de toeristenstroom naar Japan tegen het eind van dit jaar duidelijke tekenen van herstel zal gaan vertonen, mits de autoriteiten zich roeren. “De huidige berichtgeving vanuit Japan is tegenstrijdig. Reizigers zullen met een eenduidig geluid moeten worden aangespoord het land te bezoeken. Daar ligt een belangrijke taak voor de Japanse overheid.”

Osaka
Vanuit Zuid-Korea, dat na China verantwoordelijk is voor het grootste aantal toeristen naar Japan, neemt de belangstelling voor Osaka sterk toe. De Japanse miljoenenstad behoorde twee weken geleden tot de drie bestemmingen waarin Koreanen het vaakst naar een hotel zochten.
Hotels.com lanceerde haar Japanse website in de zomer van 2008. Hoewel de online reismarkt in Japan relatief klein is groeit deze gestaag. Tegenwoordig boekt 20 tot 30 procent van de Japanse reizigers online, ten opzichte van ongeveer 60 procent van de reizigers uit Europa en Amerika.


Wat denk jij ervan?