Thalys commercialiseert Mobile Ticket


Met de commercialisering van zijn MobileTicketing is Thalys één van de eerste spelers op de wereldwijde spoorwegmarkt die het ticket volledig dematerialiseert. Naast de technologische draagwijdte van deze nieuwigheid biedt het de klanten ook een ongekende flexibiliteit : Thalys realiseert zo de logica van het reizen zonder papieren ticket, zonder beperkingen die hieraan verbonden zijn..

Baanbrekend
De reiziger die over mobiel internet beschikt en voor de MobileTicket-dienst kiest, zal een link ontvangen op zijn mobiele telefoon (iPhone, Smartphone, Blackberry) waarmee hij toegang krijgt tot de webpagina waar zijn MobileTicket opgeslagen is.
Het MobileTicket bestaat uit een streepjescode en een samenvatting van de belangrijkste gegevens over de reis en moet dus niet meer afgedrukt worden.
De Train Manager beschikt over een PDA die streepjescodes kan lezen en zo de reis kan valideren.

Ticketless
Het Ticketless-concept werd in 2004 door Thalys voorgesteld aan trouwe klanten en werd in 2008 veralgemeend. Het MobileTicket is gebaseerd op deze Ticketless-technologie van Thalys. Met dit type vervoersbewijs beschikt de reiziger over een derde mogelijkheid om zich “Ticketless” te identificeren aan de Train Manager:
 zijn exemplaar van TheCard tonen, als hij lid is van het getrouwheidsprogramma,
 een afdruk van de bevestigingsmail van zijn reis tonen,
 en van nu af aan, zonder enige kaart of afdruk, de streepjescode van MobileTicket, die op zijn mobiele telefoon verschijnt, tonen.
Het reserveren van een Ticketless via MobileTicketing is gratis en toegankelijk voor alle reizigers via www.thalys.com (en voor de trouwe klanten van ThalysTheCard, via alle erkende verkooppunten).

Exclusief
MobileTicketing: veralgemening in twee fasen tussen juni en september
Na een succesvolle pilootfase uitgevoerd bij 250 zakenreizigers wordt deze dienst sinds 15 juni 2011 exclusief aangeboden aan alle Thalys TheCard leden.
In september zal de dienst aan alle reizigers aangeboden worden die op www.thalys.com kiezen om “Ticketless” te reizen.

Eenvoudig en doeltreffend
De MobileTicket-dienst werd volledig gecoördineerd door de teams van Thalys op basis van de reeds beschikbare Ticketless-technologie.
Van de verschillende technologieën die overwogen werden (SMS + Wap push, SMS waarop men kan klikken, MMS, applicaties, gestructureerde e-mail,..), is de keuze gevallen op de SMS waarmee op een link geklikt kan worden, en dit omwille van het gebruiksgemak en omdat het compatibel is met alle mobiele telefoons voorzien van een internetverbinding.
De reiziger hoeft geen applicatie op zijn telefoon te installeren. Het enige wat hij nodig heeft, is een telefoon met internettoegang (WIFI, WAP, 3G...).

Stap 1: SMS
De klant ontvangt een SMS-bericht met een link waarop hij kan klikken.
Voorbeeld van een SMS-bericht:
ThalysTicket – Klik op deze link om uw MobileTicket van 05/04/2011 om 06:25 te ontvangen, Ref. RLLCPL http://mt.thalys.com/?gg4iwlrpnuzxtydvy7

Stap 2: MobileTicket
Wanneer de klant op de link klikt, ontvangt hij de afbeelding van een MobileTicket op zijn telefoon door verbinding te maken met het internet.

Wat denk jij ervan?