100.000ste AirRail-ticket

De uitgifte van het 100.000ste AirRail-ticket is een feit. AirRail is één elektronisch boeking voor een reis per trein en vliegtuig. Een AirRail-ticket Antwerpen-New York bijvoorbeeld, bestaat uit een traject per hogesnelheidstrein van Antwerpen naar Schiphol en een traject met een luchtvaartmaatschappij van Schiphol naar New York. Het AirRail-ticket wordt in één online reservering geboekt en afgerekend. Een bijkomend voordeel is dat de passagier maar eenmaal luchthavenbelasting betaalt. Vanaf begin 2012 is het systeem 'up & running'. Nu de laatste verbeteringen zijn doorgevoerd verwacht NS Hispeed dat met ingang van 1 januari 2013 wereldwijd 400.000 AirRail-tickets per jaar worden uitgegeven door airlines en reisbureaus aan reizigers waar ook ter wereld.

Air en Rail
AirRail is een platform dat ontwikkeld is om de integratie van Air en Rail te faciliteren in de Globale Distributie Systemen (GDSen), zoals Amadeus en Galileo, van de luchtvaart. AirRail is wereldwijd een uniek systeem en werd in de afgelopen vijf jaar ontwikkeld door NS Hispeed en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. In eerste instantie voor de noord-zuidverbinding van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel, maar in de nabije toekomst ook voor spoorverbindingen naar andere buurlanden, zoals Duitsland.
"Nu 100.000 internationale passagiers in het afgelopen jaar probleemloos met een AirRail-ticket op reis zijn gegaan, kan het systeem breed worden uitgerold", zegt Marjon Kaper, commercieel directeur van NS Hispeed. "Keurig op tijd voor de volgende mijlpaal; hogesnelheidstrein Fyra via HSL-Zuid tussen Amsterdam en Brussel. John Doe uit Columbus, Ohio, kan dan met een AirRail-ticket per airline en Fyra naar Brussel reizen."

Europese luchthavens
Door de uitbreiding van het netwerk van hogesnelheidstreinen zijn grote Europese steden en luchthavens steeds beter met elkaar verbonden. De makkelijkste en goedkoopste oplossing voor lange vluchten is niet noodzakelijkerwijs de dichtstbijzijnde luchthaven. NS Hispeed biedt per hogesnelheidstrein goede aansluitingen naar de belangrijkste Europese luchthavens waaronder Schiphol, Brussels Airport, Charles de Gaulle, Düsseldorf, Keulen-Bonn en Frankfurt.
Europese hogesnelheidsbedrijven en luchtvaartmaatschappijen vullen elkaar uitstekend aan. Marjon Kaper: "Het is voor de luchtvaart interessant om samen te werken met spoorwegmaatschappijen. China Airlines vliegt wel bijvoorbeeld op Schiphol, maar niet op Brussels Airport. Met behulp van AirRail biedt China Airlines gecombineerde tickets aan voor trein en vliegtuig van en naar Brussel."
Zeker zo belangrijk is het milieueffect. Hogesnelheidstreinen stoten op hetzelfde traject 9x minder CO2 uit dan vliegtuigen. Ook dat blijkt een belangrijk argument, vooral voor zakelijke reizigers. Een groeiend aantal organisaties streeft naar een duurzame en 'groene' bedrijfsvoering. Met hogesnelheidstreinen naar luchthavens draagt NS Hispeed bij aan dat streven.

Wat denk jij ervan?