Ervaringen HelloFresh foodbox en fruitbox

HelloFresh, verse ingrediënten aan huis geleverd...
Het is vakantie, en ookal ga je niet weg, je wil toch wel eens wat anders. Even genieten van vrije tijd, en even niet moeten aanschuiven in de supermarkt. Na een ervaring van een familielid, dan maar zelf ook eens een HelloFresh box besteld, vakantie is ook samen lekker koken... HelloFresh zou een box levern met alle ingrediënten die je nodig hebt voor een gezonde en lekkere maaltijd, inclusief recept aan huis. Maar gaat echt compleet de mist in... onze zéér teleurstellende ervaring...


Ervaringen over HelloFresh

Omdat ik bij alles wat ik aankoop toch maar eens op het internet een review opzoek deed ik dit ook voor deze. HelloFresh heeft duidelijk een hele groep bloggers een gratis HelloFresh box gestuurd, dat is ook te zien aan het laatste lijntje van de blogpost, waarbij je met een persoonlijke code van de blogger korting kan krijgen op de HelloFresh box.

De HelloFresh box, groenten, en recepten, geleverd aan huis!

Op zich niets mis mee, maar dit trekt de geloofwaardigheid van een review toch altijd wel wat in twijfel. Als je bloggers moet omkopen voor een positieve review van je product, toch wat dubieus vind ik. Er bestaat een spreekwoord: "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt..."

Bestellen van een HelloFresh box

Zoals verwacht van een online bedrijf, verloopt het bestelproces erg vlot, e-mailadres invullen, wachtwoordje kiezen, je kent het wel, en ik ben er zeker van dat het iedereen zal lukken. Toch moet je als consument blijkbaar van in het begin je ogen goed openhouden! Wat je ook doet, bestel eerst een proefbox!

Oké, toegegeven, deze is €3 duurder, dan een gewone box, maar enkel deze box kan je zonder verplichtingen eerst uittesten en je eigen ervaring mee opdoen. Want HelloFresh laat je anders meteen kiezen voor een 'abonnement' dat je op 'pauze' kan zetten, maar 'pauze' is niet stopzetten, pauze is écht pauze, na een tijdje duwt 'HelloFresh' blijkbaar vanzelf terug op 'play'. Wij konden ons abonnement slechts opzeggen na verplichte bestelling van ook een 2de Hellofresh box.

Blijkbaar doen ze dit nu anders, maar op het moment van schrijven krijgen de pagina's op de website van HelloFresh een pauzeren, wijzigen of opzeggen een 404-error.

Flexibel lidmaatschap, maar toch eerst de kleine lettertjes lezen!

De andere box, die goedkoper is, is namelijk verpakt samen met een abonnement, waarbij je slechts kan opzeggen nà je 2e box! Dit staat natuurlijk enkel klein vermeld in de algemene voorwaarden. Op de site spreekt men van "flexibel lidmaatschap", maar meer dan "een dagje overslaan" moet je er niet uit verstaan! Dit kwam ik pas te weten nadat de bestelling van de box al afgerond was. Eigen fout, ik had de kleine lettertjes maar moeten lezen...

Levering van de box, op vooraf bepaald tijdstip 

Je krijgt van HelloFresh op voorhand een SMS met een tijdstip van levering, en een e-mail met een tijdstip van levering. Dit komt HelloFresh na, maar het frustrerende is dat HelloFresh je vertelt dat ze komen leveren tussen 18.30 en 21.30, goed veel is daar niet op aan te merken, behalve dat je dan echt de hele avond moet zitten wachten. Misschien kan je om 19u, eten, misschien om 22u?

Onze hooggespannen verwachting met HelloFresh... hieronder het resultaat

Hello? Fresh? Komt hij nog of niet?

De eerste hooggespannen verwachting van levering is alvast erg negatief, de levering werd niet geleverd voor 21.30. Daar sta je dan met je hippe box in afwachting toch een diepvriesmacaroni op te warmen...

Dit was alvast het resultaat van de eerste ervaring met HelloFresh

Toch maar bellen met de klantendienst!

Na een telefoontje met de klantendienst: "Door verkeersdrukte wordt de box iets later geleverd meneer, de bestuurder zal pas rond 22u aankomen". Uitendelijk bleek de box 1,5u vertraagd te zijn, en zou dus geleverd worden. We blijven wachten, vol begrip, vol verwachting, bijna hadden we medelijden met de bestuurder die 's avonds laat zijn uiterste best doet om de bestellingen af te werken..

Kleine kanttekening: als je dan dacht om dezelfde avond te koken ben je er alvast aan voor de moeite... Tegen deze tijd had je al lang je boodschapjes afgehaald bij de Collect and Go van Colruyt, (voor de echte durvers was er zelfs tijd genoeg om alles te gaan halen ín de winkel), alles klaargemaakt, opgegeten, langspeelfilmpje inclusief reclameblok bekeken én de afwas gedaan!

Bij jou thuisbezorgd? Wel met een korrel zout nemen!

De HelloFresh box... komt uiteindelijk toch... niet

Uiteindelijk, omdat om 22.50 de veel geloofde HelloFresh box er toch nog niet bleek te zijn, toch nog maar even opnieuw de klantendienst gebeld. Deze keer bleek de box niet vertraagd te zijn, maar bleek er een probleem te zijn geweest met het verpakken, en zal deze dus ook niet meer geleverd worden. Fijn! Dit konden ze dus echt anderhalf uur geleden niet hebben gezegd, toen werd er nog beweerd dat de box zou geleverd worden!

Je eerste ervaring met zo een HelloFresh box? Ik zou er een leuk blogartikel over schrijven, en een box verloten samen met de nieuwsbrief voor januari...

Blijkbaar wist dit internetbedrijf niet dat je ook kan e-mailen naar klanten om te zeggen dat ze niet hoeven te wachten. Volgens de operator van de klantendienst was dit écht niet mogelijk. Dat is raar dat een internetbedrijf dan wel een onlinebetaling kan debiteren van je Visa kaart, maar géén mailtje kan verzenden.

HelloFresh, is het nog vers?

Uiteindelijk wordt door de operator beloofd dat we onze HelloFresh box de dag nadien tussen 17u en 20u netjes aan de deur krijgen én een korting van €10. Dat wordt alvast dag 2, waar we opnieuw moeten voor thuisblijven, en toch nog even een diepvries paella klaarzetten gezien de ervaring van vandaag met HelloFresh.


Ondertussen hoop ik dat de box weer netjes in de koeling gezet werd, want blijkbaar gezien sommige reacties op Twitter heeft Hellofresh daar ook een bedenkelijke reputatie.

De dag nadien met onze HelloFresh ervaring

Het bevestigings SMS met het vermoedelijke tijdstip van levering voor dag 2, nooit ontvangen, ook vandaag niet, terwijl het nummer op de site, wel degelijk juist is. Om 17u dan maar opnieuw zelf gebeld naar HelloFresh "ja hoor meneer, er is een sms verzonden", nu dit terzijde vraag ik of de box dan vandaag zal geleverd worden? Jazeker meneer! Om 18.15u zal hij geleverd worden, komt er zeker aan", mompelend sneerde ik erachteraan "ja dat zei men gisteren ook twee keer".

Maar goed, op dag twee van onze eerste ervaring met de HelloFresh box zit ik nu opnieuw te wachten. En er mag wat inzitten, want ik krijg nu wel wat honger!

De ervaring met de levering is slecht, maar ziet er lekker uit!

Met mensen die honger hebben valt niet te sollen... na wachten... opnieuw de klantendienst gebeld, want het was ondertussen 20.00u (dus 1u 45min later dan dat de levering werd aangekondigd) en nog steeds geen spoor van de box. Op zich is dat geen drama, maar er is niets irritanter dan te wachten op iets dat misschien opnieuw niet komt, vooral na de ervaring van gisteren.

Toch nog geleverd... uitpakken!

Uiteindelijk reed er om 20.30u tóch nog een bestelwagen in de straat, en hoera! Het was HelloFresh! De vriendelijke bestuurder overhandigde de 2 dozen (we gingen immers ook de HelloFresh fruitbox uitproberen), waarna we vol spanning alles uitpakken.

De HelloFresh box, klein deukje, maar niets erg

Het uitpakken kan beginnen, alles wat er moet inzitten, is aanwezig in de box, alle groenten, recepten, receptenmapje. Toch een kleine voetnoot: wat wel stoort is dat werkelijk alles verpakt is, en niet alleen in een papieren zakje, maar ook in vrij veel plastiek.

Alles netjes verpakt, maar wel allemaal in plastiek

Ervaring HelloFresh fruit box

Op de site van HelloFresh staat een mooie afbeelding voor de fruitbox. Omdat ik erg weinig fruit eet, beslissen we om met de goede voornemens in het vooruitzicht ook maar deze fruitbox erbij te bestellen. Als je iets doet, kan je het maar meteen goed doen dachten we.

Dit is volgens de website de HelloFresh box

Vervolgens maken we ook de fruitbox open, deze ervaring is alvast minder positief. De reden hiervoor is dat de prijs/kwaliteitsverhouding erg mager is. Een HelloFresh Fruitbox kost €15,

Over onze fruitbox kunnen we minder enthousiast zijn... vooral prijs/kwaliteit

De fruitbox bevat een doosje bessen, reeds half verpletterd, en verspreid in de doos, 6 mandarijnen, 3 vrij rijpe bananen, 2 appels, 2 peren en een kiwi. Dit is wat dat betreft een tegenvaller. Bij nader inzicht stel ik mij ook vragen bij de versheid van de producten. Onderstaande foto toont waarom...


De ervaring met de fruitbox is niet echt een succes te noemen...

Op aanvraag van de medewerker van de klantendienst deed ik toch maar een banaantje open, mmmm lekker! Iemand een stukje HelloFresh banaan?


Ervaring met de versheid van het HelloFresh fruit?

Testen van het eerste recept

Het recept is heel gemakkelijk te volgen, het mooie en erg verzorgde receptje is heel duidelijk en ook erg eenvoudig. Bij het uitpakken van de ingrediënten stel ik mij wel de vraag of het genoeg eten is voor 2 personen. 180gr pasta, 500gr tomaatjes, twee doosjes tonijn van 50gr en een zakje rucola.

De recepten van HelloFresh zijn erg eenvoudig, en heel duidelijk om te volgen

Uiteindelijk mag het resultaat er wel zijn, erg eenvoudig, dat wel, maar zoals beloofd, klaar binnen een half uurtje. Door de late levering is het wel ondertussen 21.00u geworden voordat we kunnen eten, en dat is wel jammer, maar goed, met een portie eten voor je neus bekijk je alles wat positiever.

Resultaat van onze eerste ervaring met HelloFresh, ziet er goed uit!

Ist lekker?

Daar kan je positief over zijn, het is lekker, zeker en vast!

Ist genoeg?

Toegegeven, toen we alles aan het klaarmaken waren had ik wel mijn twijfels over te kleine porties, toch moet ik toegeven dat deze twijfels onterecht zijn. Er was voldoende, er was niets over, maar ook niets tekort.

Met 50gr Tonijn, inbegrepen! Ja echt 50gr!

Toch denk ik achteraf dat er te weinig energie in deze maaltijd zit om deze als volwaardig avondmaal of middagmaal te eten, de overvloedige hoeveelheid tomaat en sla geeft mij al snel terug een honger gevoel.

De portie tonijn van 50gr per persoon, was echt wel miniem, en 90gr pasta per persoon is toch ook niet overdreven. Laten we het bij de Hollandse zuinigheid houden, maar bij het schrijven van deze review, 3 uur na de eerst maaltijd van onze HelloFresh box heb ik honger!

Qua prijs?

Al bij al is het toch niet goedkoop zo een HelloFresh box, €43 per week voor 2 personen voor 3 gerechten per week. En een fruitbox voor €15, samen goed dus voor €68. Vooral ook omdat er niet echt riant dure ingrediënten inzitten. Een zakje met 4 aardappelen, een halve kilo tomaatjes, zakje sla... 4 Libanese broodjes. De hoeveelheden zijn erg nipt afgemeten. De "gratis levering" is dus inbegrepen in de prijs zeg maar.

De Fruitbox van HelloFresh is gewoon te duur, zeker als de helft van je bessen platgedrukt zijn. Ook hier terug een nipt afgemeten systeem... voor €15 koop je 10kg appels, en als je er dan 2 in de doos ziet liggen, met 3 bananen en wat mandarijntjes... Laten we het opnieuw bij de Hollandse zuinigheid houden.

Ervaring met de klantendienst van HelloFresh

De klantendienst doet zeker zijn best, maar hou er rekening mee dat ze vanaf de telefoon of twitter eigenlijk niets kunnen in orde maken voor je. Is je levering te laat, dan is dat zo, komt je levering niet, idem, dan is dat ook zo. Je krijgt veel excuses dat wel, de standaard zin bij de training van de medewerkers is volgens mij "Oooh, wat vervelend voor je" en vervolgens geven ze een korting op de volgende aankoop wanneer het niet goed geweest is. In elk geval het is beter dan niets.

Naar de beloofde tegemoetkoming ben ik tot op heden nog in volle verwachting, maar de klantendienst annuleerde wel alvast toch nog de fruitbox. Ik ben echt benieuwd naar de "tegemoetkoming", misschien een gratis appel bij de volgende levering?

Abonnementsformule = opletten!

Opgelet, zonder het duidelijk zo te omschrijven, ga je wel degelijk een abonnement aan! De truuk van HelloFresh is je van bij het begin zoveel mogelijk korting te geven op een Foodbox en een Fruitbox. Je kan pas ná de 2de box annuleren, Dus voor alle "korting" die je krijgt op je eerste levering betaal je dus de volgende keer de volle pot. 

Opletten met de noemer "Flexibel lidmaatschap"

Ookal komt je foodbox in belabberde staat aan, je kan er niet onderuit zonder een 2de te nemen! En wanneer je deze niet annuleert voordat deze aankomt bij je thuis zal je ook nog een 3de ontvangen! Want de "verwerking" duurt 10 dagen, genoeg dus om een nieuwe week te starten. Snap je?

Voordelen

  • De voordelen zijn dat je niet naar de winkel moet, en zelf op zoek gaan naar een leuk recept om uit te proberen, en nadien alle ingrediënten te verzamelen. 
  • Variatie, je eet ook eens iets anders wat je nog niet kent.
  • HelloFresh deed niet moeilijk om toe te geven dat de levering op deze manier niet kon, en gaf spontaan een tegemoetkoming (op de volgende bestelling), wat die tegemoetkoming is, daar moeten we nog op wachten, maar werd omschreven als "iets extra"...

Nadelen

  • Ik heb nog nooit met online bestellingen een slechtere ervaring gehad dan met HelloFresh, de aangegeven tijdstippen werden niet gerespecteerd, en telkens overschreden. Op de site van HelloFresh geeft men aan dat het ideaal is voor personen met weinig tijd, maar ik denk niet dat deze de tijd hebben om 8 uur thuis te zitten wachten, verspreid over 2 dagen, totdat de HelloFresh koelwagen langskomt.
  • Het fruit in de Fruitbox is van mindere kwaliteit dan dat we zelf zouden kopen in de supermarkt, de bananen zijn overrijp, en de bessen zijn zo goed als geplet. Wat toch wel spijtig is.
  • De gerechten "vullen" minder, je eet veel sla en groenten, en je krijgt snel weer honger, van sla en tomaten kan je veel eten, maar ze leveren weinig energie. Bij dit gerecht hoorde 90gr pasta per persoon, dit mag toch wat meer zijn, zeker als je weet dat pasta erg goedkoop is. Ook het doosje tonijn was wel erg klein uitgevallen.
  • Wat vooral jammer is, is de abonnementsformule die HelloFresh hanteert, dit is volgens mij de grootste afknapper. Vrij uitgekiende en sluwe marketingmethode die mensen verleidt tot een aankoop, waar ze later aan vastzitten, hier heb ik een hekel aan. Hier moet je zeker de kleine lettertjes lezen ook bij de zogenaamde "geschenkbon", addertjes onder het gras!!
  • De kleuren en de foto's op de website insinueren een"groen" imago van HelloFresh, de grote hoeveelheid verpakkingsmateriaal is een nadeel.
  • Prijs/kwaliteit... ik denk dat je het beter niet zal narekenen. HelloFresh weet wel waarom ze automatisch debiteert van je kredietkaart!
Veel verpakkingsmateriaal, wat jammer is

Eindoordeel na eerste levering van een HelloFresh box

Simpel, HelloFresh is een bedrijf dat groenten en fruit in dozen stopt, liefst zo goedkoop mogelijk, in welke staat ze ook zijn. Een dozenschuiver zoals er zoveel zijn. Maar deze keer overgoten met een sausje van mooie foto's op de website, een klantendienst getraind in "wat vervelend voor je, we maken het goed", en een héél goed marketingteam dat enkele bloggers verleidde om positieve ervaringen neer te schrijven over HelloFresh, zodat jij nooit de negatieve zal te zien krijgen in de zoekmachines. Dit gekoppeld met marketingtechnieken uit de 21ste eeuw, met een goed gevonden abonnementsysteem en tadaa... HelloFresh is geboren. Hou dit toch in je achterhoofd.

Herkansing

Volgende week komt HelloFresh box 2 (niet vergeten de fruitbox nu reeds af te zeggen, abonnementsformule weet je nog?), waarna we hopelijk betere ervaringen kunnen neerschrijven.

Tweede deel van onze ervaring met HelloFresh

Toegegeven, vorige keer was ik echt niet blij van onze eerste HelloFresh box. Maar, de mascotte van Hellofresh Maartje genaamd beloofde ons plechtig dat de tweede box echt wel mooi op tijd zou komen. We krijgen zoals beloofd onze box netjes op tijd, nuja het is te zeggen, een uur te vroeg eigenlijk. Gelukkig was ik net thuis van het werk, anders stond hij bij ons voor de deur, want buren hebben we niet...

Maartje had gelijk, we krijgen iets extra! Whohoo freebees! 

Een geschenkje voor het ongemak

Recepten uit de tweede box van HelloFresh

Onze tweede box bevatte lekkere recepten, vooral het vispannetje was erg lekker. Dit was wel redelijk wat werk, maar eerlijk is eerlijk, als het lekker is moeten we het ook vermelden!

Een geslaagd recept van HelloFresh

Geld terug?

Zoals beloofd werd door de klantendienst van HelloFresh, werd er een deel van de eerste HelloFresh box terugbetaald, eigenlijk in mindering gebracht op de volgende rekening. Maar dit is wel een erg correcte manier van werken vind ik. Hier kunnen sommige bedrijven echt wel iets van leren!

Eindoordeel van onze ervaring met HelloFresh

Na een toch wel ongelukkige start met HelloFresh hadden we echt wel een slecht gevoel bij het hele systeem. We waren van plan om dit steeds te doen tijdens een vakantie, om op deze manier wat extra vrije tijd te hebben. Toch ben ik niet zo enthousiast, de bezorging komt niet echt op het afgesproken uur, waardoor je thuis zit te wachten totdat de bezorging komt. Eerlijk gezegd, in die tijd kon je ook naar de winkel gaan.

De porties zijn juist gepast, maar na een stevige werkdag blijf je toch wat op je honger zitten, waardoor ik eigenlijk later op de avond ga snoepen. Dat kan eigenlijk ook niet de bedoeling zijn.

De recepten van HelloFresh gebruiken soms vreemde combinaties die soms niet echt geslaagd zijn, zo waren de gehaktballetjes zo erg gekruid met komijn dat ze echt niet te eten waren.

De prijs is aan de hoge kant, dit reken je best niet na, want dan ga je HelloFresh annuleren. Voor deze service betaal je héél veel, maar dat weet je eigenlijk op voorhand.

Komt ook uit een doos, kost niets, en is veel lekkerder dan HelloFresh

Of we HelloFresh zullen blijven gebruiken? Heel af en toe... als het een lekker gerechtje is dat op het menu staat, maar mijn god, wat verlang ik gewoon naar een lekkere macaroni met kaas en hesp, en voor de verandering mag het eens een groot bord zijn!

HelloFresh misleidende reclame

Met HelloFresh moet je ALTIJD opletten! Punt. In de foodbox kan je een kaart vinden waar je vrienden een Hellofresh foodbox kan "weggeven". Niet doen! Want je geeft eigenlijk je vrienden een abonnement als geschenk! Dit gekoppeld met een vrij agressieve Hellofresh reclame, en je weet al dat je erg moet opletten!


Ook op de site van HelloFresh kan je boxen "weggeven", de term weggeven is toch wel op z'n minst misleidend, en dat is het hele concept. Je geeft een box weg, maar... om ervanaf te geraken moet de "krijger" wel zelf een 2de box eerst aankopen.

Dus als je geen vrienden wil verliezen, dan hou je je "gratis box" best voor jezelf... 


Wat denk jij ervan?

  1. Onze ervaringen met Hellofresh zijn ook niet erg positief, véél te duur voor wat het is, het zijn wel erg eenvoudige gerechten, en de porties vaak erg klein, 1 miniscuul potje falafel erbij gekregen deze week, en 1 miniscuul stukje kip. Wel telkens een grote hoop salade erbij, maar dit kost niets. Eigenlijk een héél erg dure service...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vrouwlief wou Hellofresh eens uitproberen, vorige week dan onze eerste box ontvangen. Wat een teleurstelling... moet je daarvoor zoveel geld betalen? De "gerechten" zijn wel lekker, maar zijn toch wel aan de kleine kant. Als je s'avonds thuiskomt na het werk, en je ziet dan je bordje eten liggen dan is je ervaring toch een teleurstelling. En je hangt er twee weken aan vast ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zo een beetje dezelfde ervaring met Hellofresh, porties echt miniem klein, en belachelijk duur! Ik was blij dat ik er na 2 boxen eindelijk vanaf kon!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze test met die box van Hellofresh is eigenlijk ook niet zo denderend. Steeds veel sla erbij. Eerst een lekker sausje erbij, en dan moet je er nog een hoop spinazie ingooien om in te dikken. Soms ook erg rare combinaties, zoals vis met appelsien. Nee, geen Hellofresh meer hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben zo dom geweest om via een kaartje dat ik van een collega kreeg een gratis box aan te vragen. Ik dacht van hé dit moet ik eens proberen.. ja mooi krijg je bij het nakijken van je Visa kaart een leuk extra "geschenk". Ik heb het zo snel mogelijk geannuleerd, maar die tweede box moest ik toch kopen, anders kon ik niet annuleren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is achterhaald en verre van hoe het nu is. Het is nu midden 2019. Alles staat op punt, de gerechten, de verpakkingen en ook de leveringen. Wij doen dit nu geruim een half jaar en hebben niets anders als lof!

    BeantwoordenVerwijderen