Gent verwelkomt toeristen met €150 boete

Gent verwelkomt citytrippers met €150 boete

De tijd dat je met een auto, een verzekering en een rijbewijs op zak, overal kon rijden waar er een weg lag, is enkel nog een herinnering aan een eenvoudig verleden. Op dat vlak gaan we nu terug naar de middeleeuwen waarbij je voor elke stad een tolpoort kan vinden, wie genoeg betaalt mag erin, wie niet genoeg wil of kan betalen niet. Waar er in de middeleeuwen  nog een tollenaar zat moet je het vandaag stellen met de ANPR, en die zegt niets, die schrijft alleen maar... een boete van €150. Vooral buitenlandse bestuurders die de regels niet kennen zijn de dupe.


Lage emissie zone Gent

Of je nu voorstander of tegenstander bent van een LEZ, het maakt eigenlijk niet uit. Iedereen is gebaat bij propere lucht. Helaas heeft de invoering van een LEZ ook vaak onbedoelde slachtoffers. Mensen met een beperkt budget die niet meteen de middelen hebben om de nieuwste Prius of Tesla aan te schaffen, worden vaak weggewuifd met het motto "er is voldoende over gecommuniceerd", alsof dat er ineens voor zorgt dat er een andere auto voor de deur staat.

Lage emissie zone Gent, bij buitenlanders niet bekend

In Frankrijk is het duidelijk, bij het invoeren van de LEZ moet je een vignet aanvragen. Dat vignet is voor elke stad hetzelfde, voor heel Frankrijk. En toch, in een klein land als België blijkt de invoering van zo een systeem niet te lukken. Voor elke LEZ zijn er andere regels, hoe goed iedereen in Gent toch op de hoogte is, hoe slecht mensen "van buiten" op de hoogte zijn. 

Politici uit Gent praten trots over het Mobiliteitsplan en de "knip" die het verkeer in de binnenstad onmogelijk maakt. Maar voor menig buitenlands bestuurder, die niet vertrouwd is met de stad, zijn die half vervaagde rode strepen die kriskras over het asfalt geschilderd zijn onbekend. 

Elke LEZ heeft andere regels, verwarring alom, zeker voor buitenlandse bestuurders

Voor Belgen duidelijk, voor anderen niet

Zo is het ook niet anders met de LEZ. Iedere inwoner van België krijgt na de verplichte keuring een vermelding op het keuringsattest of je voertuig al dan niet geschikt is om de LEZ binnen te rijden. Omdat het systeem niet beschikt over de info van buitenlandse voertuigen dien je als buitenlander  voor je bezoek aan Gent je voertuig te registreren.

Helaas gaat het hier mis, staat dit nergens goed aangegeven. Niet op een verkeersbord langs de weg, niet in de wegcode, niet bij het inrijden van de parkings. Zo blijkt volgens het Nieuwsblad dat er in januari maar liefst 7.000 overtredingen werden begaan door buitenlandse chauffeurs in Gent. Het merendeel Fransen en Nederlanders, die absoluut niet op de hoogte zijn van de bepalingen van de LEZ.

In de middeleeuwen zou de tollenaar aan de stadspoort je gezegd hebben dat je een papiertje moest invullen, maar nu stuurt de ANPR rechtstreeks een overschrijving van €150 naar je thuisadres. Tenminste, als je in Frankrijk of Nederland woont. Alle andere nationaliteiten kunnen rustig overal in Gent rondrijden ook door de "knip", want voor het innen van die boetes heeft Gent geen overeenkomsten.

Zo zie je, als iedereen een apart digitaal tolhuisje opricht, zijn we verder naar af. Iedereen is gebaat bij een LEZ, zeker in steden met een dicht wegennet en een hoge mobiliteitsdruk. Maar als "gastvrije" stad kan deze kritiek wel tellen, je komt thuis van je ongetwijfeld supertoffe citytrip naar Gent, en daar ligt geheel onverwacht een leuke verrassing op jou te wachten!

Beter aangeven voor buitenlandse bestuurders

Als PR stunt kan dit tellen, maar het gezegde is toch "slechte reclame is toch ook reclame"? In elk geval, als er zoveel overtredingen zijn kan dit niet zijn uit slechte wil van de bestuurders. Iedereen is gebaat bij schone lucht, ook de citytrippers. Allicht gaat er in de communicatie naar buitenlandse bestuurders wat mis, hopelijk wordt dit snel aangepast!

Wat denk jij ervan?