Kosteloos omboeken bij Sunweb


Klanten van Sunweb Group kunnen hun zonvakantie kosteloos omboeken tot twee weken voor vertrek. De vakantie kan hiermee verplaatst worden naar een later moment dit jaar of zelfs volgend jaar. De reisorganisatie neemt op deze manier de onzekerheid weg bij klanten die een reis op de planning hebben staan, maar zich niet comfortabel voelen om te reizen wegens het coronavirus.

Flexibel omboeken

De mogelijkheid tot flexibel omboeken geldt voor alle geboekte zonvakanties die nog niet geannuleerd zijn en alle toekomstige boekingen. Deze maatregel geldt voor alle zonvakanties van de merken Sunweb en Eliza was here binnen Sunweb Group. Momenteel kunnen klanten tot 31 augustus gebruik maken van de optie. Mogelijk wordt deze duur verlengd tot later dit jaar.

Klanten kunnen voor hun nieuwe reis kiezen uit het volledige aanbod dat momenteel online staat, dus ook winterzonvakanties en zelfs vakanties voor het voorjaar en de zomer van 2021 die vanaf nu geleidelijk aan beschikbaar worden. Klanten kunnen op de websites van Sunweb en Eliza was here een formulier invullen, waarna persoonlijk met hen contact wordt opgenomen om een nieuwe reis naar wens te boeken.


Blij met de steun van de Belgische regering

Sunweb Group en alle andere spelers in de zwaar getroffen reissector zoeken continu naar initiatieven en oplossingen om hier bovenop te komen en tegelijk de reizigers niet in de steek te laten. De volledige Europese reissector ging er tot vandaag vanuit dat de terugbetaling in de vorm van een voucher met de mogelijkheid tot terugbetaling na 1 jaar voor 100 procent zou worden ondersteund. 

De Europese Commissie deed echter de aanbeveling dat de consument meteen moet kunnen kiezen tussen een terugbetaling of een voucher. Dat is op dit moment financieel onhaalbaar voor de sector. Dit zal onherroepelijk tot faillissementen leiden waarbij uiteindelijk de reiziger het grootste slachtoffer is. Sunweb Group blijft daarom vasthouden aan vouchers in het belang van de reizigers, waarbij de aanbevelingen vanuit de Europese Commissie in acht worden genomen. De sector onderzoekt daaromin samenwerking met minister van economie en consumenten Nathalie Muylle, welke respons zij zullen geven richting Europese Commissie over het gebruik van de vouchers en de verlenging ervan na 20 juni.

Extra initiatieven voor zekerheid bij de klanten

Eerder introduceerde de reisorganisatie al een prijsgarantie voor klanten die een coronavoucher hebben ontvangen omdat hun reis geannuleerd werd wegens het coronavirus én voor klanten waarvan Sunweb Group in de komende periode hun vakantie moet annuleren. Deze getroffen vakantiegangers kunnen met hun voucher binnen één jaar precies dezelfde reis voor dezelfde prijs boeken. Ook wanneer hotels of vluchten straks duurder blijken, garandeert Sunweb Group de tarieven die het in eerste instantie voor haar reizigers hanteerde. Wie ervoor kiest om zijn boeking te laten staan, moet normaal gesproken zes weken voor vertrek de laatste betaling voldoen. In maart besloot Sunweb Group al om deze termijn aan te passen naar slechts twee weken voor vertrek.

Wat denk jij ervan?