Een voucher of je geld terug?

Een voucher of je geld terug? | Photo by Christian Dubovan on Unsplash

Je reis wordt door de touroperator geannuleerd! Help! Toch niet, geen probleem, want je krijgt een zogenaamde reisvoucher, om je reis om te boeken naar een latere datum. Maar toch willen veel reizigers liever hun geld terug. Begrijpelijk, maar is dit wel verstandig?

Waarom een reisvoucher?

Beschermen van de reissector

De reisvoucher werd door de reissector zelf bedacht als ultieme middel om faillissementen te vermijden, en om de consument te beschermen. De marges in de reissector zijn vrij klein, en de spelers vaak heel groot. 

Dit plaatst hen in een bijzonder kwetsbare situatie. Deze bedrijven hebben wel vaak een eigen vliegmaatschappij en eigen hotels, maar dit wil niet zeggen dat er per reiziger grote winsten mee gemaakt worden. Doordat zij een kleine winst hebben per uitgevoerde reis, maar gigantisch veel reizen kunnen organiseren maken deze bedrijven winst.

Door deze crisissituatie doet er zich bij grote touroperators en reisbureau's een unieke, onvoorspelbare situatie voor. De grote touroperatoren moeten hun vliegtuigen aan de grond houden, maar in tegenstelling tot wat gedacht wordt kost een stilstaand vliegtuig gigantisch veel geld. 

Vliegtuigen zijn machines die 24/24u moeten kunnen vliegen, hun winstmarge is zó klein dat ze enkel winst kunnen maken als ze aan het vliegen zijn. Als die vliegtuigen stilstaan lopen de vaste kosten verder. Het wegbergen van een vliegtuig zelf kost opnieuw een bom geld. 

Voordat je een vliegtuig aan de kant zet, moeten alle sensoren, motoren en stuurvinnen afgedekt worden en alle vloeistoffen uit het vliegtuig en de hydraulische systemen gehaald worden. Elk kiertje aan de buitenkant van het toestel moet afgetaped worden tegen ongedierte, en aan de binnenkant moeten alle stoelen een beschermhoes krijgen. Elke week moeten de motoren van het toestel 15 minuten opgestart worden, dus dat betekend dat de hele procedure telkens opnieuw moet uitgevoerd worden!

De parkeertarieven vliegtuig kunnen tot €400 per uur oplopen, afhankelijk van waar je het vliegtuig parkeert. Omdat er nu zovee vliegtuigen aan de grond staan is parkeerplaats erg schaars geworden en dus ook duur.

Wanneer de vliegtuigen terug in dienst worden genomen moeten ze eerst een volledige inspectieronde ondergaan, een onderhoudsbeurt van alle motoren, sensoren en hydraulica, en dan pas kunnen ze terug gaan vliegen.

En dat is dan nog enkel voor de vliegtuigen! Vaak hebben grote touroperators een hele portefeuille vastgoed met hotels, vakantievilla's,... die ook allemaal verder onderhoud nodig hebben.

Beschermen van de reiziger

Als een touroperator in faillisement gaat zijn de reizigers vaak de dupe. Gestrande reizigers ter plaatse, reizigers die gegijzeld worden in het hotel omdat de touroperator de rekeningen niet betaalde, geschrapte vluchten,... 

Waarom krijgen reizigers dan hun geld niet terug? Vaak zijn touroperators nu reeds door hun geldreserve heen, vliegtuigen moeten verder afbetaald worden, meer kosten voor onderhoud van toestellen, personeel,... Reisbureau's houden er ook rekening mee dat een deel van de voorschotten die zij al betaald hebben aan onderaannemers verloren zal zijn.

Als nu iedereen tegelijk het geld gaat terugvragen, moeten deze maatschappijen zoveel geld lenen dat ze onmiddelijk failliet zouden gaan, en niet iedereen krijgt het geld terug. Het slechtste mogelijke resultaat voor de reiziger dus. Aan een failliete touroperator heeft niemand iets.

Daarom probeert de sector je te overtuigen met een zogenaamde "voucher", een waardebon zeg maar, om je reis uit te stellen. Zo kan de reisorganisatie je toch behouden als klant, en de reis op een later tijdstip uitvoeren.

Wettelijk of niet?

Sommige maatschappijen bieden enkel en alleen een voucher aan, en géén terugbetaling. Daar knelt momenteel het schoentje een beetje. Als consument heb je namelijk recht om een terugbetaling te vragen. Én dit moet je wettelijk gezien ook krijgen, maar... sommige touroperators hebben al laten weten dat refunds voor je reis pas na 1 jaar zullen terugbetaald worden. Of dit nog "een redelijke termijn" is valt ook nog af te wachten. 

In elk geval, het is voor zowel de consument als de reisorganisatie een uitzonderlijke periode.


Wat denk jij ervan?